Svar: Madplan og sutteflasker
24. juli 2010
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
De fleste børn vil i 9 måneders alderen stadig have brug for 3 flasker i døgnet og i 10 måneders alderen kan de fint nøjes med 2 flasker (svarende til 400ml mme) som sikrer barnets behov for jern frem mod 1 års alderen.
Jeres datter drikker umiddelbart ikke særlig meget i sine flasker, så måske bliver du nødt til at bibeholde de 3 flasker dagligt for at sikre hende mme nok ... alternativt kan du give hende jerntilskud, for at sikre hans jernbehov. Det gælder faktisk allerede nu, hvis hun ikke med sikkerhed får sine 400ml mme dagligt, hvilket faktisk nogle dage lyder til at knibe.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tidspunkter, ser således ud:
Morgen 7: Havregrød, lavet med mme eller sødmælk, vand, mme eller sødmælk af kop.
Tilbydes lidt frugt og puttes til morgen/formiddagslur ca kl. 8.30 som nu
Formiddag 10: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, evt. lidt frugtmos, vand af kop.
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med stykker af frikadelle, kogte pastaskruer, kogte grøntsager, en kartoffelbåd, lidt rejer, ½ hårdkogt æg eller lignende, og suppleres også meget gerne med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være rester fra aftensmaden eller det kan være mos fra glas. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 14.30-15: Tilbydes neutral sødmælksyoghurt, tykmælk eller A38 (Obs! bør ikke få ymer på grund af proteinindholdet) med lidt rugbrødsdrys, revne æbler eller lignende. Vand af kop
Sen eftermiddag 16.30-17: Tilbydes ½ bolle med lidt smør, frisk frugt og bær i hånden, vand af kop. Kan også her i stedet få lidt før aftensmad i form af lidt grønt som ærter, gulerod, majs, agurk, tomat eller lignende, som gives i takt med at du gør aftensmaden klar.
Aften 18: Spiser mere eller mindre som I andre, risretter, pastaretter, kød og fiskeretter, sovs af forskellig slags. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Det er fint at give hende frikadellen i stykker og så mose kartoflerne med sovs. Vand, sødmælk eller mme af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 19
Sen aften 23: Flaske som kan spises mere eller mindre i søvne og sover herefter indtil næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med grød.
Som du kan se har jeg i denne plan lagt de 3 flasker inden middagslur, aften og sen aften og derudover foreslår jeg at du bruger mme i grøden om morgenen og evt. supplere med mme af kop, så du sikrer at hun får de 400ml som er nødvendige for hendes jernbehov.
Hvis hun er i stand til at drikke ca 400ml fordelt på 2 flasker og så lidt i grød og af kop, så er det fint at trappe ned, så hun i mellem 10-12 måneder får to flasker dagligt. Her vil det så normalt være flasken om dagen der forsvinder og flasken aften og sen aften der bibeholdes.
Håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske