Svar: Madplan og sutteflasker

24. juli 2010

Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

De fleste børn vil i 9 måneders alderen stadig have brug for 3 flasker i døgnet og i 10 måneders alderen kan de fint nøjes med 2 flasker (svarende til 400ml mme) som sikrer barnets behov for jern frem mod 1 års alderen.

Jeres datter drikker umiddelbart ikke særlig meget i sine flasker, så måske bliver du nødt til at bibeholde de 3 flasker dagligt for at sikre hende mme nok ... alternativt kan du give hende jerntilskud, for at sikre hans jernbehov. Det gælder faktisk allerede nu, hvis hun ikke med sikkerhed får sine 400ml mme dagligt, hvilket faktisk nogle dage lyder til at knibe.

Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tidspunkter, ser således ud:

Morgen 7: Havregrød, lavet med mme eller sødmælk, vand, mme eller sødmælk af kop.

Tilbydes lidt frugt og puttes til morgen/formiddagslur ca kl. 8.30 som nu

Formiddag 10: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, evt. lidt frugtmos, vand af kop.

Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med stykker af frikadelle, kogte pastaskruer, kogte grøntsager, en kartoffelbåd, lidt rejer, ½ hårdkogt æg eller lignende, og suppleres også meget gerne med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være rester fra aftensmaden eller det kan være mos fra glas. Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13

Eftermiddag 14.30-15: Tilbydes neutral sødmælksyoghurt, tykmælk eller A38 (Obs! bør ikke få ymer på grund af ...

Annonce

... proteinindholdet) med lidt rugbrødsdrys, revne æbler eller lignende. Vand af kop

Sen eftermiddag 16.30-17: Tilbydes ½ bolle med lidt smør, frisk frugt og bær i hånden, vand af kop. Kan også her i stedet få lidt før aftensmad i form af lidt grønt som ærter, gulerod, majs, agurk, tomat eller lignende, som gives i takt med at du gør aftensmaden klar.

Aften 18: Spiser mere eller mindre som I andre, risretter, pastaretter, kød og fiskeretter, sovs af forskellig slags. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Det er fint at give hende frikadellen i stykker og så mose kartoflerne med sovs. Vand, sødmælk eller mme af kop.

Flaske og puttes til natten ca kl. 19

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Sen aften 23: Flaske som kan spises mere eller mindre i søvne og sover herefter indtil næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med grød.

Som du kan se har jeg i denne plan lagt de 3 flasker inden middagslur, aften og sen aften og derudover foreslår jeg at du bruger mme i grøden om morgenen og evt. supplere med mme af kop, så du sikrer at hun får de 400ml som er nødvendige for hendes jernbehov.

Hvis hun er i stand til at drikke ca 400ml fordelt på 2 flasker og så lidt i grød og af kop, så er det fint at trappe ned, så hun i mellem 10-12 måneder får to flasker dagligt. Her vil det så normalt være flasken om dagen der forsvinder og flasken aften og sen aften der bibeholdes.

Håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god sommer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Annonce

Viden om børn:

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

1000 tak for din brevkasse ... og tak for alle dine gode, hjertelige og ærlige svar.

Thilde, mor til Louie på 5 mdr.